Vai esi kādreiz iegājis lielveikalā nopirkt maizi, bet iznācis ar kaudzi pirkumiem? Kā tas notiek? Tā ir lielveikalu psiholoģija! Sākot ar mūzikas izvēli, lielveikaliem ir vairākas stratēģijas, kuras palīdz manipulēt ar tavu uztveri un mudina tērēt vairāk. Kad zini, no kā izvairīties, tu vari labāk pieturēties pie sava tēriņu budžeta.

1. “Atver maku” izcenojumi.

Katrs ir redzējis šo tehniku: tās izkārtnes, kas reklamē vienreizēju akciju gumijas lācīšiem. Vai Tev tos vajag? Visticamāk, ka nē. Bet tas neko nenozīmē, jo zemas cenas Tevi mudina produktu nopirkt.

“Šī tehnika, novietot pie ieejas reklāmas ar milzīgām atlaidēm, Tavām smadzenēm liek sapriecāties par to, ka ietaupīsi naudu,” stāsta Kails Džeimss, tirdzniecības eksperts un atlaižu portāla RatherBeShopping.com īpašnieks. “Tas ir psiholoģiskais karš un Tava nauda ir likta uz robežas. Citiem vārdiem sakot, Tu iztērēsi naudu precēs, kuras neesi paredzējis pirkt, bet nespēsi atteikties, jo piedāvājums ir pārāk labs.”

Džeimss norāda, ka lielveikalos šis ir ļoti izplatīts paņēmiens. “Atver maku” izcenojums pilnībā izskaidro fenomenu, ka cilvēki, kuri veikalā ieiet pēc viena produkta, bet iznāk ar pilniem maisiem.

2. Labirinta tipa izkārtojums.

Veikalu triki, kas liek tērēt vairāk

 

Veikali savas ailes neizkārto tāpat vien – to izveidē ir iekļauta vesela psiholoģija. Piemēram, esi kādreiz juties, ka ļoti ilgi jāiet līdz piena produktu ledusskapjiem? Tas droši vien ir tāpēc, ka tieši tā arī ir.

Piena produktu nodaļa apzināti ir novietota vistālāk no ieejas, nodrošinot to, ka pircēji, no kuriem lielākajai daļai noteikti ir vismaz viens piena produkts sarakstā, mēros ceļu caur visu veikalu, ejot garām kaudzei kārdinošu piedāvājumu.

Tas ir līdzīgi “bumeranga efektam“, kad populārākie produkti un brendi ir novietoti veikala vidū, lai pircējiem būtu jāiet garām citiem produktiem, kuri visticamāk iekaros pircēja uzmanību. Īsāk sakot, veikali dara visu iespējamo, lai būtu sarežģīti vienkārši ienākt un nopirkt nepieciešamo. Viņi dara visu, lai dažādi produkti pievilinātu Tavu uzmanību.

“Ja tu ej pēc piena un olām, neņem groziņu vai ratus,” iesaka Džeimss. “Tā vietā pienu un olas līdz kasei aiznes ar rokām. Tādā veidā Tu nodrošināsi, ka mirkļa iegribas pēc neiemetīsi grozā papildus produktus.”

3. Simpātiskas cenas.

cenu triki veikalos

 

Simpātiskas cenas ir vēl viens nekrietns triks un Džeimss paskaidro kas notiek, kad mēs redzam šīs cenas.

Vienmēr, kad redzi produktu, kura cena ir 29.99 vai 9.98, veikals cenšas savaldzināt tavas smadzenes ar cenām, kas ir mazākas par noapaļotu skaitli. Tāpēc, ka mūsu smadzenes ir trenētas lasīt no kreisās puses uz labo, pirmais cipars, ko ieraugām iekrīt mūsu zemapziņā un tas ir tas, kas nosaka vai cena ir laba, vai nav. Šis fenomens ir zināms kā “kreisā cipara efekts” un pētījumi pierāda, ka tas tiešām strādā un atstāj lielu iespaidu uz mūsu iepirkšanās paradumiem.

Vienmēr, kad redzi cenu, kas beidzas ar .99 vai .98, noapaļo uz augšu un tad izlem vai šī cena ir laba. Zinot, ko tieši veikals cenšas panākt, tu vari mierīgi paiet garām šiem cenu trikiem un fokusēties uz iemesliem, kāpēc esi ienācis veikalā.

4. Produktu novietojums acu līmenī.

Ja Tu vēlies ietaupīt naudu, skaties zemāk. Daudzi veikali visdārgākos produktus novieto acu līmenī, bet produktus ar atlaidēm un lētākus brendus novieto apakšējos plauktos. Šī tehnika palīdz veikalam Tevi novirzīt uz dārgajiem produktiem, jo tie, gluži vienkārši, ir Tev tieši pretī sejai.

Bet ir vēl viens triks. Aizejot uz brokastu pārslu aili, noteikti ievērosi, ka brendi ar multfilmu varoņiem un citiem bērnu iecienītiem varoņiem, ir novietoti zemāk par tavu acu līmeni. Šajā gadījumā tas ir tāpēc, lai piesaistītu jaunāko pircēju skatienu, proti, tava bērna uzmanību. Pētījumi pierāda, ka acu kontakts ar produkta dizainu (pazīstamiem tēliem) un pircēju, šajā gadījumā – tavu bērnu un multfilmu varoni, veicina pozitīvas sajūtas pret produktu.

Pētījumi liecina, ka uzticība brendam bija par 16% lielāka un saikne ar brendu bija par 28% lielāka, kad trusis uz iepakojuma skatījās uz pircēju. Pircējiem brokastu pārslas Trix patika labāk par citām, kad trusis skatījās tieši pretī. Rezultāti liecina, ka multfilmu varoņi, kuru skatiens vēršas pret pircēju, veicina pozitīvas sajūtas un rosina vēlmi šo produktu iegādāties.

Lai izvairītos no šī efekta, paskaties augšup vai pašos zemākajos plauktos. Zinot par šo psiholoģisko triku, būs vieglāk izvairīties no dārgiem brendiem un ietaupīt naudu.

5. Fona mūzika.

Mūzika šķiet gaužām nekaitīga, bet patiesībā tā ir vēl viens nozīmīgs rīks, lai rosinātu pircējiem tērēt vēl vairāk. Mūsdienās slavens pētījums, kas norisinājās 1982. gadā un to veica Amerikas Mārketinga Asociācija [pētījums pieejams šeit], secināja, ka cilvēki veikalos, kuros skan mūzika, uzturas ilgāk. Līdz ar to vairāk tērē. Bet arī mūzikas veids ir no svara.

Instrumentālās fona mūzikas temps var iespaidīgi ietekmēt gan to kā notiek pircēju virzība pa veikalu, gan to, cik daudz attiecīgajā dienā veikalam ir ieņēmumi. Šajā pētījumā ienākumi dienā, kad veikalā bija ātrs temps, bija 12,112.34 dolāru, bet dienā, kad mūzikas temps bija lēnāks – 16,740.23 dolāru. Tātad pie lēna tempa veikala ieņēmumi vidēji dienā bija par 4,627.39 dolāriem lielāki. Tas ir par 38.2% vairāk.

Protams, šie skaitļi attiecas tikai uz šo attiecīgo pētījumu, bet ideja ir skaidra: mūzikas izvēle veikalā spēj ietekmēt tavus iepirkšanās paradumus. Un šo triku lielveikali var izmantot savā labā.

VIDEO: Paņemot mammas mašīnu, 14 gadus vecs jaunietis bēgot no policijas iebrauc grāvi un apgāžas
Cilvēks skaidri zina, ko grib
Fotogrāfs, iespējams, nemaksā nodokļus: VID izsekoja viņu caur soctīkliem
Kritiskās masas velobrauciens noritējis bez būtiskiem starpgadījumiem
Publicē jaunu melno punktu karti: nāvējošākais – uz Tallinas šosejas
Pasaules smagākā sieviete nometusi pusi svara